Marius Ghenea, Antreprenoriat. Drumul de la idei către oportunități și succes în afaceri, București, Editura Universul Juridic, 2011, 329 p.

Proiect - General

Lucrarea propusă de Marius Ghenea reprezintă  rodul experienței unui antreprenor de succes. În primul rând, autorul ei s-a dedicat unei afaceri în domeniul IT, care, în România, a început să se dezvolte la începutul anilor 90, cunoscând, așa cum aprecia un titan al domeniului, de curând plecat dintre noi, Steve Jobs, o evoluție extraordinară, în primul rând datorită forței școlii românești de inginerie în domeniul tehnicii de calcul.

Autorul este conștient de misiunea lui, notând: ”Încetul cu încetul, am ajuns la concluzia că scrierea unei cărți despre antreprenoriat ar fi pentru mine nu doar o oportunitate și o plăcere legată de împlinirea unei dorințe personale importante, ci chiar o datorie. Spun datorie pentru că eu cred că este datoria noastră, a primelor generații antreprenoriale noi din România, de după 1989, să trecem mai departe ștafeta către umătoarele generații de antreprenori și lideri români din ce în ce mai valoroși, cu din ce în ce mai mult succes”.

Cartea este structurată pe șapte capitole, judicios echilibrate și bine structurate în subcapitole, din care cititorul, mai mult sau mai puțin avizat, poate selecta ceea ce îl interesează. Bine scrisă, cu un limbaj accesibil, elegant, cartea ar fi greu de citit, dacă ne propunem să o studiem în timpul unei călătorii cu trenul, avionul, autocarul etc. Bogăția informației, sfaturile pe care le conține o fac să fie de nelipsit din sertarul unui om care dorește să pună bazele unei afaceri.

Capitolul 1 Ce trebuie să știi despre antreprenoriat face o incursiune în istoria conceptului, oferă câteva definiții esențiale, precum și calitățile și tipologia antreprenorului.

Următoarele două capitole Cum să începi o afacere și Surse de finanțare oferă o amplă discuție a temelor necesare unei documentări inițiale.

Antreprenorul propune o idee. El se deosebește de manager prin faptul că el nu poate intui, de la început, etapele de dezvoltare ale afacerii sale. Ideea antreprenorului poate fi una revoluționară, el poate să aleagă calea dreaptă prin deșert, în locul celei comune, cotite și presărate cu oaze cu apă și răcoare, asemeni prințului din Noaptea de Decembrie a lui Alexandru Macedonski. Astfel, o etapă obligatorie este oportunitatea, apoi se trece la planul de management. După ce a avut ideea, antreprenorul are nevoie de bani. Banii pot fi obținuți din economiile sale, din împrumuturi de la prieteni, de la bănci, prin accesare de fonduri, speculații bursiere etc.

Capitolul 4 Managementul dezvoltării afacerii  și Capitolul 5 Sfârșitul afacerii din perspectivă antreprenorială  sunt utile documentării de amănunt pe parcursul desfășurării activității antreprenoriale. Multe din afacerile mici au câștigat teren, prin prospectare, diversificare dar și prin reevaluare și schimbarea obiectului de activitate.  Variantele de sfârșit sunt de la cele dorite, gen vânzarea brandului, trecerea la un nivel superior, la cea mai puțin dorită, falimentul. Puțină lume știe de faptul că bavarezii de la BMW, suedezii de la Saab au fabricat inițial avioane, sau că, în Franța ocupată croitoresele renumitei Coco Chanell au fost obligate să confecționeze parașute pentru soldații celui de-al treilea Reich.

Îmi amintesc că la una din orele de istorie din liceu, profesorul ne-a relatat o poveste despre o delegație din România comunistă care a vizitat o fabrică de oglinzi din Vest. Românii, teoretic reprezentanți ai clasei muncitoare, au cam strâmbat din nas atunci când au văzut că în biroul directorului intrau muncitori care aduceau oglinzi stricate. Atunci au aflat că reprezentantul ”capitalismului în putrefacție” le ceruse personal ca producția să fie salvată, ca fiecare angajat începând cu el, la începutul programului, să pună acolo un fragment de sticlă.

Este evident că Marius Ghenea nu putea ocoli nici Miturile și stereotipurle despre antreprenori sau Cele cinci greșeli antreprenoriale ”fatale”, în ultimele două capitole ale cărții.

A munci pentru afacerea proprie înseamnă un efort prelungit, adică 14-15 ore pe zi, 7 zile din 7 pe săptămână.

În concepția lui Marius Ghenea, aceste greșeli sunt legate de: alegerea greșită a echipei; intrarea într-o afacere fără oportunități; evitarea luării deciziilor; ignorarea rezultatelor; convingerea că șansa nu are niciun rol în succesul antreprenorial. Critica de specialitate a cărții este una favorabilă. Astfel, Radu Georgescu, President GECAD Group notează: ”Ceea ce este remarcabil la acestă carte este că ne poartă pe un ciclu complet de business, d ela start-up, către perioada de creștere (și eventual de ”dureri de creștere”) și până la sfârșitul afacerii din perspectiva antreprenorială”.

William K.Aulet, Senior Lecturer, Manager MIT Entrepreneurship Center (SUA) apreciază ultimul capitol, pornind de la ideea că autorul a oferit antreprenorilor șansa de a vedea aceste greșeli, care ”fie au fost făcute, fie au fost observate la alții”. De aceea, William K.Aulet este de părere că ”fiecare antreprenor român ar trebui să citească în mod desoebit acest capitol”.

Gândită inițial ca un suport de curs, în opinia autorului, această lucrare este, fără îndoială, o carte de început pentru un potențial antreprenor. Ea își propune să depășească anumite bariere ideologice, de mentalitate, să clarifice cunoștințe, care în cele două decenii de democrație postdecembristă, au avut un cadru limitate de circulație.